Estem a la tardor i l'enyorança es fa present al meu cor. Com us comentava l’altre
dia estic en fase d’arxivar documents i m’he trobat un parell de fulles que fa
10 anys (2006) vam escriure l’amic Sanjuan (Josep) i jo respecte a les normes i
comportament de l’escola de pilota d’Albaida (mentre l’amic Rafa “Amoròs” ens
feia els logos del club). Fèiem una introducció històrica i educativa, tot
d’una, i acabàvem amb unes normes bàsiques de funcionament (tant per als
pares/mares com per als fills/es). Com són fulls manuscrits he pensat resumir-los
i de passar-los a ordinador i donar-los a conèixer...
....els inicis de la pilota es perden en el
fons remot dels segles on es considerava un joc reial i de la noblesa. Sols
dir-vos que al París renaixentista, la pilota (jeu de paume) tenia un gremi
d’artesans i més 15 trinquets....
....com
diuen Víctor Iñúrria i Toni Mollà, la pilota valenciana és un esport recte,
educat i respectuós, a la vegada que emocionant i elegant. Llegim en “Rondalla
de rondalles” de Lluís Galiana “cavallers,
falta o bona?...alça la mà quan és roïna...”. Inclús les blasfèmies es
regulaven amb multes i assots (edat medieval, en els Furs de València, capítol
“de jochs e jugadors”).
... per
tot això, els renecs dels jugadors en l’ardor de la partida caldria
evitar-los. El renec és un acte expressiu d’emetre un crit breu, com a
descàrrega de tensions acumulades més que un contingut semàntic. Eixe “taco” és
una vàlvula d’alliberament d’emocions contingudes. Una curiositat, el insult a
la divinitat religiosa absent sorgeix quan el jugador erra (porra) una pilota i
mai entre jugadors o entre aquest i el públic. Un insult ple d’expressivitat,
per exemple : ...me cague en la tovalla
santa amb que es torcà el Nostre Senyor...me caguen Dénia.....me cague en el
cordonet que baixa per la corriola que serveix per a destapar la cortineta de
seda que tapa l’altar de la Mare de Déu....
...al final de tot, estem al·ludint a la
figura de l’EDUCADOR que en darrera instància és el referent d’autoritat més
influent quan es produeixen eixes situacions incorrectes d’actitud que poden
generar mals hàbits...
....des de l’autocrítica, ens correspon als
adults fer un diagnòstic de les mancances educacionals de les joves generacions
i plantejar solucions alternatives de correcció i disciplina administrada per
convicció i no per imposició. Per això, primer que res, som els
“grandassos” els que tenim que eliminar
del nostre subconscient una llista de frases atemporals improductives i
malsonants que de poc aprofiten en un vocabulari diari...
....la finalitat principal és una educació
esportiva dels nostres jugadors sense oblidar-se del bon comportament social...
i posàvem l’exemple de l’entrenador de bàsquet Pepu Hernàndez (campió mundial)
que deia...lo importante de este deporte
no es sólo ganar, sino crear valores...
les
nostres normes de bon comportament eren : 1.- pensem
abans de fer ( 3 inspiracions pel nas i expulsió de l’aire amb l’expressió
“vinga a l’altra millor”); 2.- animar positivament (tu pots, a l’altra,
concentrat, etc.); 3.- respecte i convivència entre aficionats i jugadors; 4.-
parlar, però sobretot, escoltar; 5.- aprendre a relacionar-se amb els companys;
6.- il·lusió; 7.- eres responsable del què fas; 8.- errar t’ensenya a aprendre
i créixer; 9.- respectar als altres és entendre que som diferents; 10.- diàleg;
11.- col·laborar i ajudar; 12.-quan s’acaba, es recull i es guarda; 13.- ens
agrada jugar i passar-ho bé; 14.- evitar enfadar-se innecessàriament; 15.-
valorar i respectar el treball i esforç dels altres; 16.- pensa el que fas,
t’ajudarà a millorar; 17.- compartim entre tots
Comentaris